ABŞ və
Türkiyə arasında artıq 3-cü ildir davam edən F-16 satışı müzakirələrinə nəhayət
nöqtə qoyulub. Pentaqon yanvarın sonlarında bəyan edib ki, Dövlət Departamenti
Türkiyəyə ümumi dəyəri 23 milyard dollar olan 40 ədəd F-16 Blok 70 döyüş təyyarəsi
və 79 ədəd F-16 təyyarəsinin yenilənmə dəstinin satışını təsdiqləyən sənədi
Konqresə göndərib.
Bu
açıqlamanın Türkiyə parlamentinin İsveçin NATO üzvlüyünü təsdiq edən qərarından
dərhal sonra verilməsi onu göstərir ki, bu məsələyə dair Vaşinqton və Ankara
arasında razılaşma əldə olunub. Doğrudur, eyni gündə ABŞ Dövlət Departamenti
Yunanıstana 8,6 milyard dollar dəyərində 40 ədəd F-35 təyyarələrinin satışı ilə
bağlı müqaviləni də Konqresə göndərib. Lakin son illərdə açıq şəkildə
soyuqlaşan Ankara-Vaşinqton münasibətləri fonunda Türkiyəyə F-16 satışının təsdiqlənməsi
əlaqələrdə yeni başlanğıc kimi qiymətləndirilir.
Enişli-yoxuşlu 70 il
Bu il
fevralın 18-də Türkiyənin NATO üzvlüyünün 72 ili tamam olur. Türkiyənin ABŞ ilə NATO çərçivəsində müttəfiqliyi
ötən 72 ildə hər zaman hamar olmasa da, Ankara NATO-nun ABŞ-dən sonra ən böyük
hərbi gücü olaraq qalır. Xüsusilə, Soyuq müharibə dövründə Türkiyə Kipr böhranı
kimi bir neçə həssas mərhələni yaşasa da, Alyansın şərq sərhədlərini etibarlı şəkildə
qoruyub və Vaşinqtona çox sıx əlaqələr qurub.
Lakin son
illər iki ölkə arasında bir sıra məsələlərdə dərin fikir ayrılıqları mövcuddur.
Türkiyənin fəal xarici siyasəti, siyasi və iqtisadi təsirini regionda yayması Qərb
müttəfiqlərini qane etmir. İndi o, öz siyasətini Afrikada, Yaxın Şərqdə,
Qafqazda, Mərkəzi Asiyada aparan dövlətə çevrilib və bu da həm ABŞ, həm də
Avropada birmənalı qarşılanmır.
Xüsusən də
“ərəb baharı” sonrası Yaxın Şərqdə baş verən vətəndaş müharibələri, İŞİD
terroru fonunda Qərb və Türkiyənin mövqelərində fərqlər daha aydın görünməyə
başlayıb. 2015-ci ildə ABŞ-nin Suriyada PKK-nın müttəfiqi olan solçu kürd
qruplaşmaları ilə əməkdaşlıq etməsi münasibətlərdə soyuqluğu açığa çıxaran ilk
qabarıq hadisə hesab oluna bilər. Türkiyə PYD və onun daxil olduğu “Suriya
Demokratik Qüvvələri” koalisiyasını milli təhlükəsizliyi üçün təhdid hesab
edir.
Bundan
başqa, münasibətlərdə qırılma nöqtəsi Ankara-Moskva münasibətlərində
yaxınlaşma, nəhayət, Türkiyənin Rusiyadan S-400 hava hücumundan müdafiə sistemləri
tədarük etməsi olub. Üstəlik, mübahisəli məsələlər arasında Ankaranın Aralıq dənizinin
şərqindəki neft-qaz yataqlarına iddiaları, Kipr sahillərində aşkarlanan enerji
resurslarının bölüşdürülməsi Ankaranın Afina ilə münasibətlərinin kəskinləşməsinə
səbəb olub. Bundan başqa, Türkiyənin Qərb dövlətləri, xüsusilə Fransa ilə
Liviya və Şimali Afrikada rəqabətinin dərinləşməsi, eləcə də Cənubi Qafqazdakı
siyasi vəziyyət ABŞ və Türkiyə arasında əsas problemlər olaraq qalır.
ABŞ-Türkiyə
əlaqələrinin qırılma xəttinə dair əsas məqamları Merilend ştatından olan Senat
Komitəsinin üzvü, konqresmen Kris Van Hollen bəlkə də aydın və yığcam şəkildə
ifadə edib: “Türkiyənin İsveçin NATO üzvlüyünə veto qoyması, Türkiyə hakimiyyətinin
suriyalı kürd müttəfiqlərimizə davam edən hücumları, Aralıq dənizinin şərq hissəsində
aqressiv davranışları və Azərbaycanın Dağlıq Qarabağdakı hərbi fəaliyyətlərini
dəstəkləməsi mövzusunda ciddi narahatlıqlar var”.
F-16 münasibətləri “restart” edəcək?
Münasibətlərin
yenidən qurulmasının ən bariz nümunəsi F-16 satışı ilə bağlı prezident Baydenin
Konqresə müraciətindən dərhal sonra dövlət katibinin müavini Viktoriya Nulandın
Ankaraya səfəri olub. O, Ankarada bir sıra görüşlər keçirib və maraqlıdır ki,
bu görüşlərlə bağlı Nulandın özü müsahibə verib. Bu açıqlamalardan belə görünür
ki, Ankara danışıqlarında ABŞ-Türkiyə münasibətlərində bütün “axsayan” nöqtələr
müzakirə olunub.
Məsələn, məlum
olub ki, bu il ABŞ Ticarət Nazirliyinin koordinasiyası ilə Türkiyədə “Trade
Wings 2024” toplantısı keçiriləcək. Həmçinin tərəflər ABŞ-Türkiyə ticarət və sərmayə
sahəsində mühüm razılaşmalar əldə ediblər. Nəticədə, ABŞ-nin Türkiyəyə
investisiyaları artacaq.
Eyni
zamanda Nuland Türkiyə mediasına verdiyi açıqlamada son illərdə Suriyada
terrorla mübarizə mövzusunda Ankara və Vaşinqton arasındakı fikir ayrılığı ilə
bağlı müzakirələrin aparılması barədə razılıq əldə edildiyini qeyd edib. Həmçinin
hərbi və kəşfiyyat sahəsində koordinasiyanın qurulması razılaşdırılıb. Çünki məlum
olduğu kimi, ötən ilin oktyabrında məhz kəşfiyyat koordinasiyasının olmaması səbəbindən
ABŞ ordusu Suriya ərazisində fəaliyyətdə olan Türkiyəyə məxsus PUA-nı vurub və
bu hadisə iki ölkə münasibətlərində gərginliyə səbəb olub.
Lakin o da
məlum olub ki, ABŞ Suriyadan çəkilmək niyyətində deyil, İŞİD-ə qarşı mübarizədə
YPG ilə əməkdaşlıq davam edəcək.
Daha bir
maraqlı detal ondan ibarətdir ki, Vaşinqton F-35 proqramı mövzusunda Ankaraya
yenidən “yaşıl işıq” yandırıb. Belə ki, ABŞ dövlət katibinin müavini qeyd edib
ki, Türkiyə S-400 HHM sistemləri ilə bağlı problemi həll edəcəyi təqdirdə yenidən
F-35 proqramına geri dönə bilər. Eyni zamanda Nuland bunun üçün Türkiyənin
güclü hava hücumundan müdafiə sistemləri ilə təchiz edilməli olduğunu
vurğulayıb.
Başqa sözlə,
Vaşinqton Türkiyənin Rusiyadan aldığı S-400-lərdən imtina etməsi müqabilində
Türkiyəyə NATO dövlətləri istehsalı olan HHM sistemi satılmasını və Ankaranın
yenidən F-35 proqramına qayıdacağını vəd edir.
Vaşinqtonun Ankaraya ehtiyacı var
Əlbəttə,
Türkiyə-ABŞ münasibətlərində müşahidə olunan bu canlanmanın yeganə səbəbi heç də
Ankaranın İsveçlə bağlı qərarı deyil. Vaşinqtondan Ankaraya münasibətin dəyişməsi
həm də Yaxın Şərqdə baş verən son hadisələrlə əlaqədardır. ABŞ-nin hazırkı rəhbərliyi
anlayır ki, Vaşinqtonun Yaxın Şərqdə “yumşaq gücünü” itirdiyi bir zamanda
Türkiyə kimi NATO müttəfiqinə ehtiyacı var. ABŞ hökumətinin Qəzzada atəşkəsə
nail ola bilməməsi Vaşinqton üzərində təzyiqi artırır. Dövlət katibi Antoni
Blinkenin fevralın əvvəlində regiona son 4 ayda 5-ci səfəri göstərib ki,
Vaşinqton təkcə İran və onun regiona yayılmış proksi qüvvələri ilə deyil, həm də
İsrail kimi yaxın müttəfiqi və ərəb dövlətləri ilə dil tapmaqda ciddi problemləri
var.
Digər tərəfdən
son illərdə görünən odur ki, Ankara Vaşinqtondan uzaqlaşdıqca Moskvaya daha çox
yaxınlaşır və bu da özünü Qəzza müharibəsi kimi ciddi böhranlar zamanı daha
qabarıq şəkildə göstərir. Başqa sözlə, indi Vaşinqtonun regionda Ankaraya
ehtiyacı var.
Aydın məsələdir ki, Ankara indiki zamanda ABŞ-dən gələn sərmayənin artması, F-16 satışı və yenilənməsi barədə qərardan məmnundur. Lakin o da məlumdur ki, bir sıra məsələlərdə yenə də ciddi fikir ayrılıqları qalacaq. Məsələn, ABŞ-nin Suriyada kürd siyasətindən geri çəkilməməsi və ya F-35 proqramı qarşılığında S-400 şərti Ankara üçün qəbuledilməzdir.
Bu mənada münasibətlərin birdən-birə 1990-cı illərdəki səviyyəyə geri dönəcəyini düşünmək sadəlövhlük olardı. Bununla belə, Vaşinqtonun bu gedişi Türkiyə-ABŞ münasibətlərinin yeni fazaya qədəm qoyduğunu göstərir. Xüsusən də nəzərə almaq lazımdır ki, noyabrda ABŞ-də prezident seçkiləri keçiriləcək. Əgər seçkilərdə demokratların deyil, respublikaçıların namizədi qalib olarsa, Ankara-Vaşinqton münasibətləri daha da istiləşə bilər.